„Inteligencje wielorakie”

Psychologowie byli kiedyś przekonani, ze inteligencja jest odrębną kategorią. Nie zawsze akceptowali naukowa definicje inteligencji. Niektórzy nazywali ją zdolnością uczenia się. Inni określali ją jako zdolność adekwatnej adaptacji do środowiska, a jeszcze inni określali ją generalną tendencję do nabywania umiejętności. Wszyscy jednak zgadzali się, co do tego, ze człowiek inteligentny okazuje się równie błyskotliwy w podejściu do różnych zagadnień.
Więcej



Jak odkrywać i rozwijać zdolności u dzieci w wieku przedszkolnym

  1. Nikt nie ma takich samych możliwości we wszystkich dziedzinach życia.

  2. Nie ma dziecka uzdolnionego pod każdym względem, ale i nie ma też dzieci całkowicie pozbawionych uzdolnień.

  3. Ważne jest, by dostrzegać uzdolnienia w najróżniejszych dziedzinach.

  4. Uzdolnienia to o wiele więcej niż iloraz inteligencji, który jest miarą zdolności intelektualnych.

  5. Rozwój dziecka nie zależy wyłącznie od genów, aby przebiegał prawidłowo, otoczenie musi dostarczać dziecku różnorodnych doświadczeń.

  6. Rodzice powinni jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem, wspólnie oglądać książeczki z obrazkami oraz czytać, najlepiej na dobranoc.

  7. Należy wyznaczać dziecku takie zadania, które odpowiadają jego poziomowi rozwoju: nie mogą być zbyt łatwe (a zatem nudne), ale i nie mogą być zbyt trudne

    (bo budzą lęk).

  8. Zajęcia i ćwiczenia z dzieckiem mają sens tylko wtedy, gdy sprawiają przyjemność i rodzicom, i dziecku.

  9. Zniechęcenie albo wieczne niezadowolenie, nerwowość albo obojętność rodziców szkodliwie wpływają na dziecko.

  10. Należy powstrzymywać się od nadmiernego chronienia dziecka – nie należy pomagać mu bez przerwy, należy czasem pozwolić, aby dziecko poradziło sobie samo, nawet jeśli wymaga to od niego wysiłku.

  11. Rodzice powinni pozwalać dziecku uczestniczyć w pracach domowych i ulubionych zajęciach domowników. Ponadto powinni jak najwięcej majsterkować, muzykować i gimnastykować się razem z dzieckiem.

  12. Dzieci potrzebują ze strony dorosłych pomocy, przyjaznego wsparcia, gotowości do towarzyszenia im w odkrywaniu świata i zbieraniu doświadczeń.

  13. Nie należy maluchowi stawiać za wzór innych dzieci, starszego rodzeństwa czy wręcz dorosłych. Zainteresowania dziecka należy uszanować.

  14. Dziecko od 3 roku życia powinno chodzić do przedszkola, bo to miejsce, w którym uczy się funkcjonowania w grupie i właściwego zachowania społecznego.

  15. W ciągu pierwszych pięciu lat życia rozwija się około 50% zdolności do uczenia się, a następne 30% do 8 roku życia.

Oznacza to, że rodzice są najważniejszymi nauczycielami a świecie.



Wpływ mediów na psychikę dziecka

Nie ulega wątpliwości, że od wielu lat media są nieodłącznym towarzyszem naszego życia domowego. Każdego dnia nie tylko przekazują bieżące wiadomości i informacje,
ale uczą i wychowują.
Więcej



6 zakazanych zdań

Rzucamy je w zdenerwowaniu, bez zastanowienia albo w przekonaniu, że są skuteczne. Nawet gdy działają na krótką metę, to w gruncie rzeczy przynoszą więcej szkód niż pożytku.

Przeczytaj 6 zdań, których powinnaś / powinieneś unikać, a potem… zapomnij o nich na zawsze!
Więcej



Żelazne reguły wychowawcze dla rodziców

  1. Nigdy przy dzieciach nie kłóćcie się. Jeżeli zaistnieją nieporozumienia załatwiajcie to między sobą, bez świadków.

  2. Nigdy przy dzieciach nie róbcie wymówek i nie sprzeczajcie się, zwłaszcza na ich temat.

  3. Nigdy nie pozwalajcie dzieciom na rzeczy zabronione przez drugie z rodziców.

  4. Nigdy nie zwierzajcie się dziecku z wzajemnych żalów.

  5. Nigdy w obecności dzieci nie wypominajcie sobie wad ani przewinień.

  6. Nigdy nie podważajcie szacunku ani nie osłabiajcie miłości dziecka do drugiego z rodziców.

  7. Nigdy nie mówcie dziecku: “Tylko nie mów tego mamie”, albo “Nic nie powiedz ojcu”.

  8. Nigdy nie mówcie dziecku: “Powiem tatusiowi, jaki byłeś dziś niegrzeczny”.

  9. Jeżeli dzieci straszy się ojcem, to jak mogą go kochać i mieć do niego zaufanie?

  10. Nigdy nie wydawajcie dzieciom nieprzemyślanych poleceń.

    Nie wolno ich też co chwila zmieniać, aby dziecko nie spostrzegło,że nakazy i zakazy zależą wyłącznie od chwilowych humorów czy nastrojów.

  11. Nigdy nie wyróżniajcie żadnych z dzieci, lecz wszystkie traktujcie sprawiedliwie.

  12. Nie bądźcie rodzicami, którzy wszystko wykonują za dzieci, ale stawiajcie im słuszne wymagania i powoli wdrażajcie do samodzielnej pracy.

  13. Bądźcie tacy, jakimi chcielibyście widzieć wasze dzieci.



Prośba dziecka

  1. Nie psuj mnie.

    Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.

  2. Nie bój się stanowczości.

    Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.

  3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków.

    Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.

  4. Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem.

    To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.

  5. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne.

    O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.

  6. Nie chroń mnie przed konsekwencjami.

    Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.

  7. Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem.

    To zagraża mojemu poczuciu wartości.

  8. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę.

    To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga!

  9. Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości.

    Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.

  10. Nie zrzędź.

    W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.

  11. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia.

    Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.

  12. Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli.

    To dlatego nie zawsze się rozumiemy.

  13. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości.

    Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.

  14. Nie bądź niekonsekwentny.

    To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.

  15. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami.

    Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.

  16. Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie.

    One po prostu są.

  17. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału.

    Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet.

  18. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.

  19. Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty.

    To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.

  20. Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę.

    Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.

Nie bój się miłości. Nigdy!

Janusz Korczak